Jesteśmy na Google+

portowiec_2
Nasz flagowy pełnomorski jacht s/y „PORTOWIEC GDAŃSKI” 24 września 2007 roku wpadł na skały u brzegu Szwecji i zatonął. Załoga jachtu – studenci z Warszawy zostali uratowani. Jacht ten należał do typu CONRAD – 45 (OPAL) był zbudowany przez Stocznię Jachtową im. J. Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku. Kadłub jachtu był całkowicie drewniany. Jego długość po pokładzie wynosiła 13,95 m a podstawowa powierzchnia ożaglowania 80 m2. Wspomniana stocznia wybudowała kilkadziesiąt tego typu jachtów. Pierwszego „Opala” wybudowano w 1967 roku. Nasz s/y „Portowiec Gdański” został zbudowany w 1979 roku , więc miał 28 lat …

Jacht został zakupiony przez Morski Port Handlowego Gdańsk i przekazany w użytkowanie żeglarzom zrzeszonym w Sekcji Żeglarskiej TKKF „Portowiec”. Zarząd i żeglarze Sekcji Żeglarskiej TKKF „Portowiec” w uznaniu za to postanowili nadać jachtowi nazwę s/y „PORTOWIEC GDAŃSKI”. W ten sposób jacht stał się wizytówką portu gdańskiego we wszystkich portach do których zawijał. Na matką chrzestną jachtu wybrano najstarszą stażem żeglarkę sekcji koleżankę Marię Grzesiak-Antończyk.
Transformacja gospodarcza w Polsce, na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, dotknęła również Morski Port Handlowy Gdańsk. Nowe przepisy działalności przedsiębiorstw nie przewidywały finansowania sportu , ani prowadzenia działalności sportowej. W tej sytuacji żeglarze związani z portem gdańskim utworzyli Jacht Klub „PORTOWIEC” Gdańsk, który ma osobowość prawną i jest całkowicie na własnym rozrachunku.
Jacht s/y „Portowiec Gdański” został nam przekazany przez Morski Port Handlowy Gdańsk za symboliczną złotówkę, natomiast pozostałe jednostki pływające zostały przez nas od portu odkupione.
Jacht s/y „Portowiec Gdański” w swojej 28-letniej służbie co roku wychodził w morze w rejsy turystyczne, stażowe i na regaty. Utrzymanie jachtu w pełnej sprawności wymagało dużo pracy oraz sporo pieniędzy a z biegiem lat coraz więcej jednego i drugiego. Dzięki zaangażowaniu żeglarzy oraz Zarządu Klubu jacht był corocznie wodowany po zimowej przerwie.

portowiec_1

Po roku 1994 środki finansowe na pokrycie kosztów remontów i eksploatacji jachtu musieliśmy zarobić sami. Dlatego zmuszeni byliśmy do odpłatnego prowadzenia rejsów stażowych oraz czarterowania jachtu żeglarzom z poza naszego klubu. W związki z tym, to nie nasi członkowie klubu uczestniczyli w ostatnim rejsie s/y „Portowiec Gdański”, który zakończył się dnia 25.09.2007 roku na skałach niedaleko szwedzkiej wyspy Oland w pobliżu małego rybackiego portu Gardby – pozycja 56o36’32” N , 16o42’20” E.
Pozostał żal po stracie flagowego naszego jachtu morskiego oraz wspomnienia dla wszystkich tych , którzy na pokładzie s/y „Portowiec Gdański” przeżyli swoją przygodę w spotkaniu z morzem i wiatrem. Przez 28 lat s/y „Portowiec Gdański” żeglował dzielnie i bezpiecznie więc trudno jest pogodzić się z faktem, że już nigdy nie wyjdzie w morze.
Nie sposób opisać wszystkie dokonania załóg „Portowca Gdańskiego”. Wiadomo , że wiele rejsów miało charakter turystyczny i jacht zawijał do wszystkich polskich portów jachtowych oraz bardzo wielu zagranicznych. Oprócz tego prowadzono rejsy stażowe, których głównym celem było szkolenie żeglarzy na wyższe stopnie żeglarskie. Rejsy szkoleniowo-stażowe po wodach morskich prowadzili m.in. kapitanowie: Bolesław Reyman, Jerzy Albniak, Marian Pawlonka, Bogdan Borysewicz, Mariusz Pycz Pyczewski, Andrzej Ziajko, R.Michał Grzejszczyk, Stanisław Oroczko, Andrzej Wątrowicz.
Ważną rolę w sporcie odgrywa współzawodnictwo, to też naturalną rzeczą było uczestnictwo „Portowca Gdańskiego” w regatach morskich, chociaż z założenia nie był to jacht regatowy. Jacht startował co roku we wszystkich regatach wymienionych w kalendarzu imprez Pomorskiego Związku Żeglarskiego dla tego typu jachtów. Szczególne znaczenie miało uczestnictwo w największych regatach morskich dla „Opali” rozpoczęte w 1983 roku – Międzynarodowe Regaty Heweliusza. Trasy regat z biegiem lat zmieniano, ale zawsze były to regaty pełnomorskie wynoszące około 400 Mm, wymagające od załóg umiejętności radzenia sobie w każdych warunkach pogodowych. W tych wszystkich regatach jacht startował z różnym szczęściem, jednak przeważnie plasował się w czołówce, czego dowodem są liczne puchary zdobiące szafy i półki Jacht Klubu „Portowiec” oraz kapitana i załóg startujących na tym jachcie w regatach. Kapitanowie biorący udział w regatach morskich na tym jachcie to m.in.: Marian Pycz Pyczewski, Stanisław Skory, Eugeniusz Płóciennik oraz najczęściej startujący Andrzej Wątrowicz.

Jadwiga Kulig

P.s. Wkrótce zakupimy następcę „Portowca Gdańskiego”, któremu zostanie nadany ten sam numer POL-1112 , natomiast jego nazwa jest sprawą otwartą – czekamy na propozycję członków Jacht Klubu „Portowiec” Gdańsk.

Czarter jachtów Mazury

507 108 150

biuro@vipjacht.pl

ul. Dąbrowskiego 14
Giżycko